03-11-2011

Het grote tekenboek


Vandaag stond er een evenement op de planning waar ik ieder jaar ongeduldig naar uitkijk: de Boekenbeurs. Samen met mijn broer struin ik ieder standje af (tot zijn, soms, grote verveling). Geweldig vind ik dat, die miljoenen boeken, die geur van gloednieuw. Het enige nadeel is dat mijn portemonnee geen bodemloze put is waardoor ik hartverscheurende keuzes moet maken.
Één van de boeken die ik kocht is ‘Het grote tekenboek’ van de Japanse schrijver/illustrator Taro Gomi. Het is een lekker dik boek waarin je op iedere bladzijde wordt uitgedaagd met prachtige opdrachten. Op iedere pagina staat een tekening met een opdracht bij. Bv. verf de muren, teken dieren tussen de planten, maak je eigen kalender, teken je lievelingseten op het bord, …
Ideaal om in de klas te gebruiken voor een beeldles of vrij werk. Het boek inspireert om als leerkracht zelf ook vindingrijke opdrachten te maken voor de kinderen.




Hieronder vind je een aantal opdrachten uit dit ludieke boek:

"Kijk wat we hebben gevangen!"

"Hier heb je nog een trap. Teken mensen die naar beneden lopen - en vallen!"

"Maak de vrouw aardig en de man streng."

Hieronder vind je de review van de uitgeverij Nieuw Amsterdam.
Op iedere bladzijde staat een tekening met een opdracht. Heel eenvoudige dingen als ‘teken de passagiers in deze bus’, of ‘geef deze man een snor’. Maar er zijn ook moeilijke opdrachten als ‘red de kleine vis’ bij de tekening waarop je een grote vis achter een kleine vis aan ziet zwemmen. De aanwijzing stimuleert niet alleen om meteen te beginnen, maar ook om verder te gaan. De man met de snor krijgt ook een baard, een hoed en zo verder. Je zult versteld staan van je eigen creativiteit. Het grote tekenboek is in Japan al jaren een groot succes en inmiddels is de rage overgewaaid naar Europa. Misschien moet u het maar niet ter hand nemen want u komt er niet meer vanaf. Zeg in elk geval niet dat we u niet gewaarschuwd hebben!


Een echte aanrader dus. Voor zij die afvragen wat ik nog gekocht heb:
Ik heb nog een boek met 366 zingevingsverhalen gehaald bij uitgeverij Averbode. Omdat ik soms nog al eens wat moeite heb met een gebed zou ik graag iedere morgen een kort verhaal vertellen waarbij we eventjes stil staan. Het boek heet 'Een parel voor elke dag'.

Liefs,
Elke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten