02-11-2011

Kleurenkoning



Tijdens mijn stage in het 1ste leerjaar heb ik jammer genoeg zelf geen muzo kunnen geven. Dit kwam doordat mijn stageschool mensen inhuurde die de leerkrachten bijscholing gaven rond muzische vakken. De muzische coaches geven 2 à 3 lessen in de klas volgens de regels van de kunst. Daarna is het de beurt aan de klasleerkracht. Die geeft een muzische lesje en de coach kijkt achteraan mee en maakt notities. Een beetje zoals een stage bij ons.

Donderdagnamiddag 20 oktober kreeg het 1ste leerjaar een lesje beeld. De beeld-coach had allemaal plastieken bakken en de 3 basiskleuren (plus wit) voorzien. In iedere bak deed ze wat verf. Ze combineerde de basiskleuren op alle verschillende manieren. Mijn mentor vertelde een verhaaltje over het kleurenmannetje. Dit was om de kinderen stil te krijgen maar het paste super mooi in de les. De coach vertelde de kinderen dat ze allemaal koningen en koninginnen waren van de kleuren. De kinderen mochten toveren met de kleuren.


Elke leerling kreeg een bak en een dikke verfborstel. Met die verfborstel begonnen ze te roeren in hun pot. De prachtigste kleuren kwamen tevoorschijn! Alle kinderen vonden het verbazingwekkend.

Ieder kind mocht vertellen aan de klas waar hun kleur hen aan deed denken. Er kwamen prachtige antwoorden uit. Zonnebrilletjesweer-geel, Franse zee-blauw, dennebos-groen, … Je zult verstelt staan van de mooie verwoordingen van sommige kinderen. Ik werd namelijk van mijn sokken geblazen. Er zaten een paar echte poëten tussen.

Alle bankjes waren op één aan één op een grote rij gezet. Daarover kwam een super groot papier (gewoon bij de AVA te krijgen was, van wel 10 m lang! Allen daarheen zou ik zo zeggen). Ieder kind mocht met zijn kleur beginnen verven op het blad. Ze mochten zelf kiezen wat. Na een 30-tal seconden moesten de kinderen een stap naar links zetten.
Nu mochten ze verder schilderen aan het kunstwerkje van hun buurman of vrouw. De enige regel was dat je enkel en alleen op het witte mocht verven. Niet over de andere kunstwerken heen. Toen iedereen 26 keer doorgeschoven was kwam er een verandering. Nu werden de bakken doorgegeven en het kind bleef staan. Zo kon iedereen eens met alle kleuren schilderen.

Het werd een mega kunstwerk van wel 17 meter lang. De coach vroeg aan de kinderen wat we met het kunstwerk zouden kunnen doen. Sommigen wouden het boven het bord hangen, anderen aan het plafond. Iemand kreeg het idee om er figuren uit te knippen en die figuren op te hangen. Dat idee sprak iedereen wel aan want het kunstwerk was veel te groot om zomaar op te hangen. Mijn mentor en ik hebben er prachtige herfstbladeren uitgeknipt en voor kerst hebben we er alvast een paar kerstballen uitgeknipt. De herfstbladeren kwamen aan het raam te hangen. Zo kan de hele school er van meegenieten!

Ik vond het heel interessant. Deze les zou ik zeker en vast ook wel eens willen geven. De kinderen werken met zijn allen samen aan iets groots i.p.v. altijd individueel bezig te zijn. Het was geweldig!

Liefs,
Elke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten