11-11-2011

Verbeke Foundation

Photobucket

Afgelopen zondag, 6 november ben ik samen met Gwendolien en Brigitte een kijkje gaan nemen in het binnen- en buitenmuseum van Verbeke Foundation te Stekene. Wauw, wat is dat groot! Ik was er al tig keer voorbij gereden met de auto, maar nooit had ik gedacht dat er achter die zandheuvels zo’n gigantisch terrein verscholen zat. Iedere keer als ik er voorbij reed vond ik dat het meer weg had van een stort dan van een gerespecteerd museum. Ik werd weggeblazen door verbazing toen ik rondliep. Zoveel kunst en zo dicht bij mijn huis. Ongelofelijk! Zowel binnen als buiten is er heel veel te zien. De binnenkant is opgedeeld in 3 verschillende delen. Gewoon binnen in het gebouw, het laboratorium en de serres. Buiten is onverdeelbaar. Zo gigantisch groot is het.

Mijn stageklas (1ste leerjaar) is vorig jaar ook eens een kijkje gaan nemen in het grote museum en de leerkracht was er zeer over te spreken. De kinderen vonden het geweldig.
Als ik met de klas (3de graad) er naartoe zou gaan, zou ik de kinderen helemaal vrij laten. Ze zouden per 3 de opdracht krijgen om zelf een top 10 van de mooiste kunstwerken te fotograferen en die later in een presentatie te stoppen. In de klas kunnen ze dan aan de anderen vertellen waarom een bepaalde kunstwerken hen aanspraken. 

Ik heb van ieder kunstwerk een foto proberen maken maar omdat ik hier geen picture-overload wil hebben, heb ik een top 10 opgesteld van mijn favoriete kunstwerken. Het is zeker de moeite waart om een kijkje te gaan nemen, ook met de klas. 

10. Een auto

Photobucket

Dit sprak me vooral aan omdat het werk er zo ongedwongen staat. Het lijkt net of het daar al jaren staat. Alsof dat zijn natuurlijke habitat is. Helemaal roest en één met de natuur om zich heen. Het heeft iets mysterieus. Waar komt de auto vandaan? Wat is zijn verhaal? Waarom staat hij hier? Wie heeft hij allemaal vervoerd? ...

9. Een koe 
Photobucket

Photobucket

Luguber. Er is geen beter woord om dit te beschrijven. De kunstenaar heeft de koe in 8 stukken gesneden. Deze stukken werden in glazen bakken gestoken. Nu is het wachten geblazen tot de natuur zijn eigen gang gaat en het dier helemaal wegrot. Juist, luguber dus ...

8. Een bos 

Photobucket

Alle bomen zijn in elkaar verstrengeld als één grote vriendengroep. Een heel symbolisch kunstwerk voor mij.
Daarnaast is het ook prachtig om naar te kijken en onder door te lopen. Hoe fijn moet het zijn om zo'n bos in je eigen tuin te hebben staan.

7. Een hamsterspeeltuin 

Photobucket

We lijken net dwergen in een gigantische hamsterspeeltuin. Alleen de reuzen hamsters ontbreken nog aan dit kunstwerk. Fantastisch om daar een verhaal bij te verzinnen.
Ik vind ook dat het een Tsjernobyl-achtige uitstraling heeft. Het lijkt zo eenzaam en verlaten.

6. Een klimrek 


Photobucket

Dit doet me denken aan een klimrek uit de speeltuin van vroeger. Het nodigt gewoon uit om in te gaan verdwalen en jezelf vast te klimmen. Ik kreeg echt zin om er in te vliegen.

De volgende keer krijg je mijn lievelings werken te zien!

                                                                                                                                                   Liefs,
                                                                                                                                                           Elke            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten