20-12-2011

Spirited Away

Vandaag had ik een halve dag vrij. Heerlijk, eventjes tijd om te genieten van een leuke film. Ik keek  千と千尋の神隠し of Sen to Chihiro no kamikakushi of De reis van Chihiro of Spirited Away. En ik kan je vertellen, het blies me van m'n sokken. Echt zo prachtig was het! 



Zoals je al kunt raden, is dit geen gewone mainstream tekenfilm. Het is namelijk een Japanse animatiefilm. De eerste die ik ooit gezien heb, en ik moet zeggen dat het me best wel bevalt. Het is prachtig getekend en de mooie kleuren geven een mysterieus gevoel aan de hele prent. De film uit 2001, geregisseerd door Hayao Miyazaki, is ondertussen wereldberoemd geworden. In 2003 won Spirited Away een Academy Award voor Beste Geanimeerde Film, en dit is slecht een onderdeel van de vele prijzen die de film op zijn naam heeft. 

Genoeg gepraat over de rand-informatie want het verhaal is minstens zo interessant. Soms een beetje 
onbegrijpelijk, maar wel interessant. 
Het jonge, verveelde meisje Chihiro is met haar ouders op weg naar hun nieuwe woning. Wanneer haar vader een verkeerde afslag koppig blijft volgen, stuit de familie op een tunnel. Ze gaan op onderzoek uit en wandelen zo een betoverende wereld binnen. Chihiro’s ouders worden daadwerkelijk betoverd. Nadat ze zich hebben vergrepen aan een feestmaal, worden ze veranderd in varkens. Het is aan de kleine Chihiro om haar ouders te bevrijden. Nog geen makkelijke taak als je bedenkt dat ze eigenlijk terecht is gekomen in een geestenwereld. Yubaba is de bazin van die wereld en in haar badhuis komen de Goden elke avond baden. Chihiro maakt langzaam steeds meer vrienden, waaronder de mysterieuze Haku en de oudere Lin. Maar om haar ouders te kunnen redden zal ze de diepste geheimen van de geestenwereld moeten ontrafelen.


Meer ga ik je niet vertellen, daarvoor moet je de film zelf maar eens kijken. Een echte aanrader. 



Spirited Away zit boordevol surrealisme. Dat maakt het juist zo mysterieus en onbegrijpelijk. Er wordt vrij weinig informatie gegeven over de personages. Als kijker moet je zelf te weten zien te komen wie wat doet en of ze slecht of goed zijn. De personages zijn bijzonder mooi uitgewerkt. Bovenstaande dame heeft bijvoorbeeld een baby die nog groter is dan zijzelf, en ja, ook zijn hoofd is nog groter! Er komt ook een man in zonder gezicht en heel de film door probeerde ik te achterhalen wat zijn rol was en of hij nu goede of kwade bedoelingen had. Helaas ben ik het niet te weten gekomen (als jij het weet, mag je het me gerust uit mijn lijden verlossen en het me vertellen). Ook is er een 'opa' die verschrikkelijk veel op een spin lijkt en natuurlijk is er ook een prachtige draak en een riviergod. 

Ik heb de animatiefilm in het Nederlands gekeken, dit vind ik jammer. Ik had hem liever in het Japans gezien, dit behoudt toch de authenticiteit van de film. Ik raad het je echt aan om hem te kijken, zeker als eerste kennismaking met de wereld van de animatiefilm. 



Liefs,
Elke

1 opmerking: